Thursday 8 November 2007

صدمه......!!!!

المصريون لا يصلحون للعمل فى اماكن محترمه لان عيوبهم كثيره و فادحه
الجبن و النفاق و الكذب و المراوغه و الكسل عدم القدره على التفكير المنظم
و اسوأ من ذلك العشوائيه و الفهلوه......
بالطبع هذا ليس رأيى فى المصريين و لكنها جمله قالها رأفت ثابت شخصيه فى روايه شيكاجو للكاتب علاء الاسوانى
و لكن و انا اقرأ الروايه استوقفتنى هذه الجمله هل هذه العيوب موجوده فى المصريين فعلا بصراحه انا حاسس انها موجوده بس مش عايز اعترف
بس و انا بقرأ الروايه اللى انا شايفها روايه جامده جدا و عجبانى اوى
خطر فى بالى مواقف شوفتها بتثبت ان المصريين فيهم الصفات دى بس انا لسه بعاند نفسى و مش عايز اعترف ان الصفات دى موجوده فى شعبنا المصرى
لكن قبل اعرض هذا المقال عليكم تناقشت فيه مع احد اصدقائي الذي ابدي وجهة نظر اخري هي ان انتا عشان تصف شعب كامل بهذه الصفات لازم تكون موجودة في الغالبية العظمي لهذا الشعب ومن هذا المنطلق نجد ان هذه الصفات سوف ينطبق بعضها علي الشعب المصري واما البعض الاخر فلا يمكن ان تنطبق علي هذا الشعب باختصار هو رأيه ان الفهلوة والعشوائية تنطبق علي الشعب المصري وضرب لي امثله على ذلك اما باقي الصفات موجودة في البعض من هذا الشعب وهذا في حد ذاته طبيعي وسوف تجده في اي شعب اخر علي الارض
ممكن تقولوا لى رأيكم و هل الصفات دى موجوده فى المصريين ولا لا

10 comments:

حبة حاجات (ايمان) said...

انا معاك
بس برضه حرام نصدم كل المصريين
زى مافى كدا فى كدا

بس يمكن اللى باينين اوى واللى احنا كل يوم بنشوفهم هما النوع اللى انت بتقول عليهم

بجد اانا مبسوطه انى اول تعليق

وربنا يوفقك ونحاوول على اد ما نقدر ما نكونش زى الناس اللى عندهل لامبالاه للحياه اصلا

تحياتى

chico said...

انا اللى مبسوط بزيارتك و تعليقك جدا انا متأكد ان مش المصريين كلهم كده بس الجمله صدمتنى و انا بقرأ الروايه بس المشكله ان فى كتير اوى فيهم الصفات دى و بالذات الفهلوه و العشوائيه

Hoda said...

للاسف هى دى الصفات اللى سائده فى مجتمعنا دلوقتى والدليل على كده ان اى شغلانه من الشغلانات الجامده ام دولارات بتلاقى طالبين صينيين او يبانيين او جنسيات اخرى غير المصرى او العربى علشان الصينى نشط وعقله فى شغله بس ومرتب ومنظم وملتزم بكل شىء احنا لازم نعرف عيوبنا ونحاول على اد ما نقدر نصلحها بس هيهات هيهات زى ما بيقولوا حقيقى مدونه جميله اتمنى لك كل التوفيق ويا ريت تشرفنى بزيارة مدونتى لان رايك يهمنى
خالص تحياتى

ابن رشد said...

بصراحة الفهلوة في الشعب المصري شئ اساسي
بس بقيت الصفات مفتكرش
و على فكرة مدونتك عسولة

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كل مكان فيه الحلو وفيه الوحش
هو الكسل هو الى انا اكتر حاجه لحظتها وبقيت الصفات نادر ملاحظتى ليها
بس هرجع تانى واقول ما فيش شعب مثالى وان كنا ايحنا كمصريين اخلاقنا تدنت كثيرا عن الماضى وهذا حق معترف به
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

chico said...

حنين
انا متشكر لتعليقك و اهتمامك بالموضوع ياريت نقدر نتغلب على الصفات دى فى و ياريت كل واحد يبدأ بنفسه و اى حد يقدر يأثر فيه يعنى مثلا اولادك لو تقدر تزرع فيهم الصفات الكويسه و تكون مثل ليهم

chico said...

شمس
متشكر ليك جدا على زيارتك
الفهلوه فى الشعب المصرى دى حاجه اساسيه و من زمان اوى

chico said...

مؤمنه منوره البلوج
اكيد كل مكان فيه الحلو و الوحش بس احنا بنتكلم على الاغلبيه
يعنى انا مثلا واحد من الكسلانين بس بحاول اتغلب على ده
اما موضوع الاخلاق اللى تدنت ده بقى ظاهره ملحوظه انا كنت بفكر اعمل بلوج عنها لانه شىء خطير جدا

عاشقة الوطن said...

السلام عليكم

ازيك ياشيكو
على فكرة اناجتلك اكترمن مرة وكلمااجى اعلق على الموضوع االنت يايفصل ياما الجهاز يهنج

فمعلش لانى اتاخرت كتيرعلى التعليق

والمووضع ده خطير
لان المصري باللى هو فيه كده مينفعش يتعامل مع الحاجة باحترام
حتى لو كان واخد شهادة عاالية اوى
الطبع المصري اللى فيه هو اللى هيغلب وهيغطى

ربنا يهدينا يااااااارب جميعا
لاننا مصريين وبرضه فينا الطبع ده وهو الغالب

chico said...

عاشقه الوطن منوره البلوج و انا ببقى سعيد جدا بزيارتك
فعلا ربنا يهدينى كلنا و يخلينى زى ما هو يحب
بس انا عايزك توضحى لى ايه هو الطبع الغالب على المصريين
يعنى انتى شايفه ان الطباع دى موجوده فى المصريين و هى الغالب

 

web counters
Overstock Coupons